Programma woensdag 16 februari 2005

Aanvangstijd 12:45 uur
Locatie Kloosterkerk
Uitvoerenden Sarah de Rooij, mezzosopraan en Izhar Elias, gitaar

Programma 

G. Paisello / arr. F. Sor (1741-1816) (1778-1839)
- Aria: Nel cor piu non mi sento
(uit de opera ‘La Bella Molinara' ) 

M. Giuliani (1781-1829)
Ode di Anacreonte 

F. Schubert (1784-1849)
Schäfers Klagelied (Goethe), opus 3 nr.1
-Heidenroslein (Goethe), opus 3 nr.3
-Nachtstück (Mayhofer), opus 36 nr.2 

A. Tansman (1897-1986)
Cavatina (1950) a Andrès Segovia (gitaar solo)
-Preludio - allegro con moto -Sarabande- Lento
-Scherzino - allegro con moto
-Barcarole - andantino graziozo e cantabile
-Danza pomposa - andante pomposo 

S. Castro (begin 19e eeuw)
Seguidillas:
-Tyrana de la Banca 

F. Sor (1778-1839)
Seguidillas :
-Cesa de atormentarme -Muchacha, y la vergüenza
-Si dices que mis ojos 

M. de Falla (1876-1946)
Uit : Siete Canciones Populares Españolas :
-El Paño Moruno -Jota -Nana -Polo

Informatie over de uitvoerende(n)

Sarah de Rooij is geboren in 1980 in Haarlem en begon met zingen op vijftienjarige leeftijd bij Marianne Verkade. Momenteel studeert zij solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Lenie van Den Heuvel en Maria Acda. Ook heeft zij zang gestudeerd bij Wout Oosterkamp en koordirectie bij Jos van Veldhoven en Jos Vermunt. Tevens nam zij deel aan veschillende master classes solozang, bij o.a. Meinard Kraak en David Wilson Johnson. Als koorzangeres deed ze mee aan vele kamerkoorprojecten aan het conservatorium, waaronder operaprojecten en projecten met het Residentie Orkest. Recent nam ze deel aan het Steve Reich Festival, waarin zij als ensemble zanger zong in ‘Desert Music', uitgevoerd o.l.v. Reinbert de Leeuw. Als ensemblezangeres nam zij tevens deel aan verschillende master classes waaronder een master class van Tõnu Kaljuste en Paul Hillier. Als koordirigente had zij de leiding over het barok koor Estrivo en het close harmony koor Douze Points. Tot slot vormt zij tevens een duo met pianiste Desislava Staykova.

Izhar Elias (Amsterdam, 1977) kreeg vanaf zijn zevende jaar gitaarles van Ton Terra. Hij studeerde aan het Noord Nederlands Conservatorium in Groningen bij Remco de Haan en Erik Westerhof (Groningen Guitar Duo), en bij Zoran Dukic aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. In 2002 sloot hij zijn 2e fase opleiding af met een 9,5 met onderscheiding en de Nicolaï prijs. Elias volgde een opleiding aan de 'Accademia di Studi Superiori l´Ottocento' bij Carlo Barone in Italië (uitvoeringspraktijk 19e eeuwse muziek). Van de violist Kees Hendrikse kreeg hij interpretatielessen. Izhar Elias behaalde eerste prijzen tijdens het Nationaal Concours voor Jonge Gitaristen, het Prinses Christina Concours en het nationaal concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland. In 1994 was hij prijswinnaar van het internationale gitaarconcours 'Printemps de la Guitare'. Hij won in 1998 de tweede prijs tijdens het Tromp Muziek Concours (Benelux). Elias gaf tal van concerten in binnen- en buitenland, o.a. in Japan, Australië, Italië, Spanje, Frankrijk, Noorwegen, Finland en Estland. Hij was diverse malen te zien en te beluisteren op radio en televisie. Hij trad op als solist met o.a. het Residentie Orkest, het Radio Symfonie Orkest, het Brabants Orkest, het 'Orchestra dell'Accademia l'Ottocento', en het 'Joven Orquesta Nacional de España'. Izhar Elias is gespecialiseerd in de uitvoeringspraktijk van vroeg 19e eeuwse muziek. Hij beschikt hiervoor over een originele gitaar uit 1812 (C. Guadagnini, Turijn), waarvan de aanschaf mede mogelijk werd gemaakt door het Prins Bernhard Fonds.

 Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.