Programma woensdag 6 juli 2005

Kees van Eersel (Goes), orgel

Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621)
Variaties over: ‘Unter der Linden grüne'

Georg Muffat (1645-1704)
Toccata ottava

Paul Hindemith (1895-1963)
Sonate II
- Lebhaft
- Ruhig bewegt
- Fuge Mässig bewegt, heiter

KvE
Improvisatie

Kees van Eersel (geb. 1944 te Vlaardingen) ontving in de zestiger jaren een breed geschakeerde opleiding aan de conservatoria van Rotterdam (hoofdvak orgel - bij Piet van den Kerkhoff en George Stam- en piano, bijvakken koordirectie, compositie, zang en viool) en Utrecht (kerkmuziek -o.a. hymnologie, liturgiek, koordirectie en zang). In 1971 behaalde hij bij André Verwoerd de Prijs van Uitnemendheid. In 1969 studeerde hij aan de Schola Cantorum te Parijs bij Jean Langlais en behaalde aldaar de Prix de Virtuosité met de hoogste onderscheiding. Na zijn benoeming tot cantor-organist van de Grote of Maria Magdalenakerk te Goes in 1974 richtte hij de Maria Magdalenacantorij op en begon de studie voor beiaardier aan de Ned. Beiaardschool te Amersfoort. Aldaar behaalde hij het praktijkdiploma bij Leen 't Hart en einddiploma bij Peter bakker, beiden met aantekening voor improvisatie. Kort daarna werd hij stadsbeiaardier van Zierikzee en Veere. Naast een concertpraktijk als organist en beiaardier is hij dirigent van het door hem in 1988 opgerichte Zeeuws Vocaal Ensemble. Kees van Eersel behaalde diverse prijzen en onderscheidingen op de internationale orgelconcoursen van Brugge, Arnhem, St.Albans, Innsbruck en Linz.
Van zijn spel verschenen gr.platen en cd's. In 1992 publiceerde hij een methode "Koraalimprovisatie".