Programma woensdag 2 november 2005

Opus: Karin Vogelaar, sopraan; Hilke Bron, alt; Theo van Ooi, tenor; Coen Honig, bariton

Toelichting bij het programma

Romancero Gitano

Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968) werd geboren in Florence. Hij studeerde bij Pizzetti. Zijn compositiestijl kenmerkt zich door een grote elegantie. In 1939 vlucht hij voor het fascisme naar Amerika. Om het hoofd boven water te houden gaat hij lesgeven en schrijft hij soundtracks voor Hollywoodfilms. Pas veel later komt hij weer aan componeren toe. Hij heeft zijn Italiaanse stijl behouden. Romancero Gitano (Zigeunerromances; opus 152) uit 1951 is geïnspireerd op de hernieuwde ontmoeting met gitarist Andrés Segovia, voor wie Castelnuovo-Tedesco in de jaren '30 al werken componeerde. De teksten voor dit werk zijn van Federico García Lorca (1898-1936), die kort na het uitbreken van de Spaanse burgeroorlog door "zuiveraars van de moraal" omwille van zijn homoseksualiteit werd geëxecuteerd. Romancero Gitano (samengesteld door Lorca zelf uit 54 gedichten) is van Arabisch-Andalusische achtergrond. Centraal staan romances over Granada, Cordoba en Sevilla. Een primitieve, panische angst voor onvatbare machten overheerst. Lorca bezweert deze machten met mysterieuze beelden vol lyrische gevoeligheid. Castelnuovo-Tedesco koos als centraal thema voor de processie, een optocht die voor hem macaber en protserig tegelijkertijd is, een vreemde mengeling van ingetogen herdenken van religieus lijden en uitbundig carnavalsfeest.

Korte impressie van de teksten van de Romancero Gitano

Kleine ballade van de drie rivieren
De rivier "Guadalquivir" stroomt tussen sinaasappel- en olijfbomen. De twee rivieren van Granada dalen van de sneeuw naar de tarwe. Ach, die liefde, die wegging en niet meer terugkwam!

De gitaar
De gitaar slaat aan het klagen. De glazen van de dageraad kraken. Het heeft geen zin ze tot stilte te manen. Het is onmogelijk ze stil te krijgen.

Dolk
De dolk dringt het hart binnen zoals het ploegijzer in de woestenij. Nee! Steek hem niet in mij! Nee!

Processie
Door de straten komen vreemde eenhoorns. Uit welk veld komen ze? Uit welk mythologisch bos?

Statie
Maagd met hoepelrok, maagd van de Eenzaamheid, geopend als een immense tulp. In een boot van lichten gaat u door de drukte van de stad

Saeta
Een donkere Christus verandert van een lelie van Judea in een anjer van Spanje. Kijk waar hij vandaan komt, en kijk waar hij naar toe gaat!

Memento
Als ik dood ga, begraaf me dan met mijn gitaar onder het zand... Als ik sterf, tussen de sinaasappelbomen en de munt.

Dans
Carmen warrelt al dansend door de straten van Sevilla, met haar witte haren en haar vonkende pupillen. Toe kleine meisjes, doe de gordijnen dicht!

Castagnet
Castagnet. Mooi klinkende kever. In de muis van je hand doe je de warme lucht golven.

Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968)
- Baladilla de los tres rios
- La guitarra
- Puñal
- Procession (Procession/Paso/Saeta)
- Memento
- Baile
- Crótalo

Joseph Rheinberger (1839-1901)
Fünf Hymnen (opus 140) (Met orgelbegeleiding)
- Tribulationes (Leiden und Bedrängnis)
- Dextera Domini (Gottes gewalt'ger Arm)
- Eripe me (Rette mich, Herr)
- Ave Regina (Ave, o Herrin)
- Angelis suis (Engel vom Himmel)

Opus '90: Sinds de oprichting is de samenstelling van Opus '90 15 jaar ongewijzigd gebleven; de zangers waren indertijd allen lid van het Residentie Kamerkoor. Sinds juni 2005 werken zij samen met een nieuwe bariton. In de achterliggende periode heeft Opus '90 vele concerten gegeven, op conferenties en congressen gezongen en huwelijksvieringen en kerkdiensten opgeluisterd. Dit ensemble kenmerkt zich door een veelzijdig repertoire en dito activiteiten: Zo zong Opus'90 in een theaterproductie, nam samen met een blokfluitensemble deel aan een concours, was meerdere malen op de radio te beluisteren en trad op als solistenkwartet op het podium van de kleine zaal van de Doelen in Rotterdam. Opus '90 zong in concertzalen, maar ook in kastelen en op andere bijzonder sfeervolle locaties.De laatste tijd verkent Opus '90 ook het lichtere genre.

Dieke de Jong voltooide in 1983 haar gitaarstudie bij Willem van Lier aan het conservatorium van Groningen. Hierna verhuisde ze naar Amsterdam, waar ze een lespraktijk in het Muziekpakhuis opstartte. Als lid van een kamermuziekensemble verzorgde ze indertijd ook diverse concerten. Van 1990 tot 1999 volgde ze lessen bij meestergitarist Pavel Steidl. Momenteel heeft ze een privé-lespraktijk, en geeft ze als vakleerkracht muzieklessen op diverse middelbare scholen in de Randstad. Naast het lesgeven speelt ze met enige regelmaat samen met andere musici om concerten te verzorgen.

Jan Hage volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers), Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht.Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix "à l'unanimité du Jury". Hij won eerste prijzen te Leiden, Bolsward, Schaffhausen en Poitiers. Jan Hage geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio- tv- en cd-opnames. Als componist schreef hij werken voor uiteenlopende bezettingen. Jan Hage werd in 1995 benoemd als organist van de Kloosterkerk in Den Haag. Tevens is hij artistiek adviseur van de Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en organiseert in die hoedanigheid de pauzeconcerten.