Programma zaterdag 7 oktober 2017

Geerten van de Wetering (orgel), Gonny van der Maten (voordracht) m.m.v. Koperblazers 'Amici della Musica' o.l.v. Frank de Groot

Programma Herdenking Hendrik Andriessen, Albert de Klerk

Dit jaar is het respectievelijk 125 en 100 jaar geleden dat Hendrik Andriessen en Albert de Klerk - twee belangrijke Nederlandse (kerk)musici in de 20e eeuw - geboren werden. Ter gelegenheid is er op 7 oktober, drie dagen na de geboortedag van De Klerk, een concert waarin het werk van Andriessen en De Klerk centraal staat.

Hendrik Andriessen (1892 - 1981)
-Pezzo festoso (1962)
per organo, due trombe e due tromboni
-Aria (1944)

Albert de Klerk (1917 - 1998)
Declamatorium ‘De lof van mijn man' (1956)
Tekst: M.v.d. Plas

Hendrik Andriessen
Fête-Dieu (1918)

Albert de Klerk
Concerto per Organo , due Trombe, due Corni en due Tromboni (1967)
a. Tempo di Sarabande
b. Allegro
c. Largo
d. Rondo alla Marcia

Dit concert is mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernard Cultuurfonds

Geerten van de Wetering studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Na het behalen van zijn mastergraad studeerde hij verder in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Hij was finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Münster (D). Geerten is organist van de Kloosterkerk te Den Haag en dirigent van Het Wassenaars Kamerkoor.  Daarnaast is hij artistiek adviseur voor Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en bestuurslid van Stichting Orgelstad Leiden.

Hij heeft een breed repertoire met bijzondere interesse voor 20e-eeuwse en hedendaagse muziek en speelde diverse premières. Als solist concerteert hij in binnen- en buitenland, daarnaast treedt hij op in kleinere bezettingen. Ook werkt hij regelmatig samen met koren en orkesten. Zo voerde hij concerten voor orgel en orkest uit van Francis Poulenc, Paul Hindemith en Anthon van der Horst en trad op met o.a. Cappella Amsterdam, Residentie Bach Ensembles en het Haags Matrozenkoor, waarvan hij de vaste begeleider is. Bovendien zet hij zich er voor in het orgel aan een breed publiek te presenteren door het instrument te combineren met andere kunstdisciplines.

Frank de Groot studeerde viool en kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Isidor Lateiner en Jürgen Kussmaul. Verder studeerde hij aan de Hochschule für Musik in Stuttgart bij Ricardo Oddnopossof. Tijdens deze periode was hij verbonden aan het National Theater Mannheim en speelde hij in het Chamber Orchestra of Europe. Thans maakt hij deel uit van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en is hij primarius van het Doelenkwartet.
Hij studeerde koordirectie bij Frans Moonen en Barend Schuurman en orkestdirectie bij Arie van Beek. Hij volgde masterclasses bij Jos van Veldhoven en Daniël Reuss en verder bij de finse dirigent Jorma Panula.
Frank de Groot is de vaste dirigent van het koor Wassenaar Vocaliter en het kamerkoor Ad Libitum en Voix Jolies. Tevens is hij artistiek leider van het kamerorkest Amici della Musica.Daarnaast leidt hij al een aantal jaren zomerprojecten bij Studio Dagny en het Nederlands Strijkers Gilde.
Ensemble Amici della Musica

Het ensemble Amici della Musica is opgericht door violist Frank de Groot, en bestaat uit jonge enthousiaste professionele musici die regelmatig met succes concerten verzorgen en gevraagd worden voor de begeleiding van koren.
Traditiegetrouw speelt het ensemble jaarlijks het Weihnachts Oratorium van Bach in de oude kerk van Wassenaar, en  een Requiem  op 4 mei in de oude kerk van Voorburg. Ook verzorgt het cantate diensten in de Hooglandse kerk in Leiden.
Amici della Musica  werkt voor het eerst samen met  de organist Geerten van de Wetering in de Kammermusik van Hindemith in samenwerking met de kloosterkerk.

Het werk van Gonny van der Maten bestrijkt inmiddels vele terreinen. Zij is concertorganist, cantor-organist, dirigent en docent. Daarnaast componeert zij en draagt zij teksten voor. Ook is zij zeer actief in het muziekleven als organisator van concerten en bestuurslid binnen de Kon. Vereniging voor Organisten en Kerkmusici en voorzitter van de Andriessen/de Klerk Stichting.
Zij werd geboren in Amsterdam, waar zij ook haar orgel- en kerkmuziekopleiding aan het Sweelinck Conservatorium volgde, met als orgel-hoofdvakdocent Albert de Klerk (Uitvoerend Musicus Cum laude).
Momenteel is zij cantor-organist van de Oude Kerk in Soest, een uitgebreide muzikale functie, waarin zij verantwoordelijk is voor de muziek in de Oude Kerk in brede zin. Zij treedt hiermee in het voetspoor van illustere voorgangers als Maarten Kooy en Jan Jansen.
In 2015 rondde zij met goed gevolg een opleiding koordirectie af aan het Conservatorium van Utrecht. In mei 2009 kreeg zij een bronzen médaille toegekend door de Société académique d’éducation et d’encouragement “Arts – Sciences – Lettres” te Parijs, voor haar verdiensten voor de (Franse) cultuur.