Programma woensdag 21 december 2016

Haags Trio Alouette: Maria voor 't Hekke (mezzosopraan), Helene Michielsen (fluit), Sylvia Wessels (piano)

Programma "KERSTPROGRAMMA"

A.Vivaldi (1678-1741)
Largo (uit de winter)
W. Pijper(1894-1947)
Uit Noëls de France
- La messe de minuit
- Dans les ombres de la nuit
- Noël des Rois Mages
- Entre le boeuf et l'âne gris
M. Bonis (1858-1937)
- Près du ruisseau
- Noël de la vièrge Marie
F. Martin (1890-1974)
Trois chants de Noël
H. Blake (1938)
Walking in the air

Maria voor 't Hekke studeerde solozang aan de conservatoria van Zwolle en Den Haag (afgestudeerd 1987) bij resp. Cilly Dorhout, Sophia van Sante en Wout Oosterkamp. Na het conservatorium volgde ze lessen bij Lucia Meeuwsen, Frans Huijts en Marjan Kuiper. Verder volgde zij gedurende meerdere jaren een Early Music masterclass te Finland bij Evelyn Tubb en Michael Fields. Overige masterclasses volgde ze oa bij Marius van Altena, Olaf Bär en Margreet Honig. Als zangeres was en is ze verbonden aan Ensemble Haags ad Hoc, Bachkoor Holland, Helios kamerkoor, Haags Quirinus ensemble, Trio Alouette en het vocaal kwintet Cappella Affetta. Met pianiste Sylvia Wessels vormt zij een vast duo. Hun repertoire bestaat uit werken van oa Fauré, Duparc, Schumann, Debussy en Ravel. Verder is Maria dirigente van enkele kinderkoren en een vocaal ensemble te Den Haag.

Helene Michielsen studeerde dwarsfluit, muziekgeschiedenis en pedagogie aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium Antwerpen. Traverso volgde ze bij Wim Brabants. Daarna volgde ze nog lessen dwarsfluit bij E. Dequeker en K. Klemm. Ze concerteerde in kamermuziekensembles en kamerorkesten en trad regelmatig op in combinatie met woord (poëzie en verhalen). Later deed ze in Zeist een opleiding muziektherapie. Ze geeft les aan de Academie voor Muziek Woord en Dans te Mortsel België. In Nederland, waar ze sinds 1994 woont, werkt ze samen met verschillende pianisten, andere instrumentalisten en euritmie. Ze is lid van het trio Alouette (fluit, zang en piano) en het barokensemble Quirinus waarin ze traverso speelt.
Sylvia Wessels kreeg haar eerste pianolessen van haar moeder Mia Bollen.
Zij studeerde aan het conservatorium in Zwolle bij Tom Bollen en Rudy de Heus en zette haar studie voort in Zürich onder leiding van Homero Francesch.
Ze vervolgde haar studie bij Vitalij Margulis in Freiburg en Edith Murano in Genėve. Terug in Nederland heeft zij incidenteel les gehad van Rian de Waal en was geruime tijd onder de hoede van Willem Brons. Behalve solistisch is Sylvia ook in de kamermuziek actief. Als liedbegeleider heeft ze meegedaan aan masterclasses o.a. door Robert Holl en Rudolf Jansen. Zij is werkzaam als privé pianopedagoge en leidt eveneens leerlingen van de Schumann-Akademie op. Ze heeft aan de Academie voor Eurythmie het Klein Ensemble begeleid en met diverse koren samengewerkt. Ze verzorgt pianobegeledeiding van jonge strijkers op concerten en concoursen. Met Maria voor 't Hekke (mezzo sopraan) vormt ze een vast duo.
Sinds november 2011 maakt ze deel uit van het Haags Trio Alouette met
Helene Michielsen (fluit) en Maria voor 't Hekke.