Programma woensdag 19 oktober 2016

Concerto Valiante: Mattias Pavlous (countertenor), Tomasz Plusa (viool), Michael Tweed Kent (cello), Leonardo Valiante (klavecimbel)

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma 

A. Vivaldi (1678-1741)
Cantata RV 671 in C gr. Care selve amici prati
C. P. E. Bach (1714-1788)
Prussische sonate Wq. 48/ 2 in Bes gr. deel: vivace
G. F. Händel (1685-1759)
- uit de opera Ottone aria Sc. X "Deh non dir"
- Accompagnato "Io son tradito" & aria "Tanti affanni"

Informatie over de uitvoerende(n)

De Grieks/Nederlandse countertenor  , geboren op Rhodos, studeerde bij Christina Giannakopoulou en Aris Christofellis aan het Kodály Conservatorium in Athene, waar hij een eerste prijs ontving voor zijn solo diploma. In 2012-2013 was hij lid van de Operastudio Vlaanderen in Gent en met een Alexander S. Onassis Foundation beurs, heeft hij met Michael Chance, Jill Feldman, Peter Kooy en Rita Dams repertoire voor zijn Master in Oude muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag gestudeerd. Mattias volgde hiervoor een studie economie (Aristotle Univ. van Thessaloniki) en is afgestudeerd in International Business (MSc - Univ. van Groningen).
Met repertoire variërend van renaissance liederen tot barok cantates en van geestelijke muziek naar opera tot contemporaine werken, verscheen Mattias in uitvoeringen van de Operastudio Vlaanderen in de Vlaamse Opera te Gent en Antwerpen, het Festival Oude Muziek in Utrecht, het Athene & Epidaurus festival en het Cecil Sharp House in Londen. Ook werkte hij samen met verschillende (oude) muziek ensembles en orkesten zoals La Risonanza, het Bach Ensemble van het Koninklijk Conservatorium, Musica Poetica, Latinitas Nostra, het Spectra Ensemble, Jeugd en Muziek orkest van Antwerpen, J.Pzn Sweelinck orkest.
Mattias vertolkte de rol van Bertarido in G.F. Handels Rodelinda Regina de Longobardi,
Ottone in C. Monteverdis L'incoronazione di Poppea en Farnace in Mozarts Mitridate Re di Ponto. Mattias zang ook de rol van Journalist in de première van de opera ‘‘Romy'' van Joris Blanchaert (1976-). Eveneens was hij de Eerste Countertenor bij de première van ‘‘The hour of the last supper'', een liturgisch drama van Philipos Tsalachouris (1969-) en in 2010 zong hij de soundtrack voor de speelfilm ‘‘Boy Eating the Bird's Food'' van Ektoras Lygizos (2013, Fantasia Productions). In het verschiet staat de hoofdrol in G.F. Händels Ottone, Re di Germania gepland in oktober 2016.
Tomasz Plusa violist, geboren in Polen, studeerde klassieke en moderne viool aan de muziekacademie in Lodz waar hij zijn masteropleiding in 2002 voltooide.
In het begin van zijn studie erkende Tomasz de interpretatieve potentieel van de historische uitvoeringspraktijk en besloot om zijn studies over de Barokviool te beginnen. Kort daarna begon hij deel te nemen aan oude muziek cursussen en masterclasses. Zijn artistieke persoonlijkheid is gevormd door kunstenaars als Lucy van Dael, Christoph Rousset, Wilbert Hazelzet, Simon Standage, Michaela Comberti, Judy Tarling, Sigiswald Kuijken, Enrico Onofri, Antoinette Lohmann .
Hij verhuisde naar Nederland om dit gebied met groeiende belangstelling te ontwikkelen. Tomasz studeerde bij Elizabeth Wallfisch en Ryo Terakado aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
Hij heeft gewerkt als kamer- en orkest musicus in tal van Europese oude muziek orkesten: Arte dei Suonatori, Capella Cracoviensis, The Wallfisch Band, Contrasto Armonico, Musica Poetica, Holland Baroque Society, Florilegium Musicum, Collegium Ad Mosam, De Nieuwe Philharmonie Utrecht, Furor musicus.
In juni 2015 volbracht hij zijn masteropleidingen in een barokke viool en altviool klasse van Antoinette Lohmann in Utrecht. In het kader van zijn artistieke bezigheden combineert Tomasz de rol van solist, in ensembles kamermuziek en orkest, als orkestlid of als concertmeester. Hij trad op in concerten en festivals in heel Europa, in landen als Slovenië, Kroatië, Engeland, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Denemarken, Spanje, Italië, Portugal en Polen.
Michael Tweed-Kent  behaalde zijn masterdiploma moderne cello aan het Cleveland Institute of Music en volgt momenteel een masterstudie aan het Conservatorium van Amsterdam m.b.v. een talentenbeurs. Hij studeert bij Viola de Hoog en volgde masterclasses bij o.a. Jaap ter Linden, Bruno Cocset, David Watkin, Lucie van Dael en Sigiswald Kuijken. Onlangs begeleidde hij recitatieven in een productie van Mozarts Don Giovanni door de Nationale Opera Academie. Michael speelt op een cello van Guust Françious, geleend van het Nationaal Musiekinstrumenten Fonds. Naast muziek is Michael een gediplomeerd beoefenaar van Feldenkrais, een methode van somathische educatie.
Leonardo Valiante geboren in Montevideo, Uruguay, begon zijn studie aan de muziekschool Virgilio Scarabelli. In 1989 behaalde hij zijn diploma pianoleraar aan het Falleri Balzo Conservatorium, waarna hij bij Nelly Langone de Trocolli een postgraduate cursus volgde. Hierna begon hij zijn studie klavecimbel bij Eduardo Gilardoni en Carlos Levin aan het Anglo Instituut. Gedurende zijn studie volgde hij ook klavecimbel masterclasses bij Jose Gonzalez Uriol, Rosana Lanzelote,Yves Rechsteiner en Mahan Esfahani. Na het behalen van klavecimbel diploma A speelde hij met het orkest van SODRE o.l.v. Roberto Montenegro. In 1996 werd hij toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium te De Haag en vervolgde zijn klavecimbelstudie bij Jacques Ogg. Een tweejarige studie hedendaagse muziek bij Annelie de Man aan het Conservatorium van Amsterdam is in 2002 afgerond. In 2001 heeft hij o.l.v. Erik Klas het Noord Symfonie Orkest begeleid in de Vredenburgzaal te Utrecht. Hij begeleidt vanaf 2000 het VocAnimo koor o.l.v. Loek Ruijters, het Iriskoor in Warmond, het Dameskoor in Oegstgeest o.l.v. Marinus Links en het Dameskoor te Zoetermeer o.l.v. Hans de Wit.
In 2007 heeft hij opgetreden in de Duitse kapel en heeft daar Frans-duitse repertoire ten gehore gebracht, o.a. traverso Margarita González en fagottist Gabriel Pereira. Dezelfde jaar is onder zijn leiding delen uit de opera Orlando van G.F. Händel uitgevoerd met een strijkersensemble en solisten, o.a. mezzosopranen Stephanie Gericke, Alexandra d'Espinoza en countertenor Leandro Marziotte in de Bosbeskapel te Den Haag.
In 2011 heeft hij opgetreden in de Nelly Goitiñozaal van het S.O.D.R.E. in Montevideo, Uruguay samen met Clara Kruk en Rodrigo Riera. In 2012 heeft hij opgetreden in de Kloosterkerk te Den Haag samen met de sopraan Michal Bitan, Javier Lupiañez Ruiz en celliste Paulina Ptak. Dezelfde jaar heeft hij de opera Orlando van G. F. Händel uitgevoerd samen met solisten en het barokensemble in de Church of Our Saviour en in de Bosbeskapel, Den Haag. Ook heeft hij in Zoeterwoude het Rijnlands Orkest begeleid op klavecimbel De Schöpfung van J. Haydn.
In 2013 opera Orlando van Händel in de Oude Kerk van Naaldwijk en in 2014 delen van opera Rodelinda, Händel in Warmond, solisten: Charlotte Munnik, Victoria Cassano en Mattias Pavlous, met Roberto Bando een fluitconcert van A. Vivaldi. Ook heeft Valiante op klavecimbel met het Leiderdorpsorkest de solisten sopraan Lisette Emmerink, tenor Aart Mateboer en bas Marc Drost begeleid Die Schöpfung van J. Haydn o.l.v. Martin van der Brugge in de Westerkerk, Amsterdam.
Opera Rodelinda van G. F. Händel in de Houtrustkerk en Church of Our Saviour met solisten Charlotte Munnik, Victoria Cassano, Mattias Pavlous, J.Sebastien Beauvais, Niels Berentsen, João Paixão en het ensemble. In 2015 samen met violist James Hewitt en het ensemble opgetreden in de Museum van Oudheden, Leiden en kasteel Oud-Poelgeest te Oegstgeest. In oktober heeft hij opera Ottone uitgevoerd met solisten sopraan Mariana Pimenta als Teofane, mezzosopraan Rut Codina Palacio als Matilda en countertenor Mattias Pavlous als Ottone en het ensemble in de Emmauskerk. Ook heeft hij op klavecimbel, met bariton Coen Honig, sopraan Michelle Mallinger en het ensemble opera Dido and Aeneas van Purcell uitgevoerd in de Waalse kerk, in Den Haag. In 2016 heeft hij het ensemble begeleid op klavecimbel in de Zorgvlietkerk, Den Haag en heeft hij ook de Brockes Passie van Händel uitgevoerd met leerlingen van Coen Honig in de Familiekerk. In mei heeft hij delen van de opera Ottone van Händel in Geertekerk te Utrecht uitgevoerd met solisten Andrea Tjäder, Luise Kimm, Rut Codina Palacio, Dody Soetanto en Mattias Pavlous.
Ook heeft hij met James Hewitt en celliste Joanna Joy Neuschatz een barokprogramma gespeeld tijdens het Festival Oude Muziek Utrecht in het Huize Molenaar.

 

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.