Programma woensdag 21 september 2016

Duo Cicogna: Stephanie Gericke (mezzosopraan), Akemi Alink (piano)

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)
• Das Veilchen, KV476
• Der Zauberer, KV472
• Die Alte, KV517
• Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte, KV520
• Abendempfindung an Laura, KV523
Robert Schumann
(1810 - 1856)
• Widmung
• Aus den östlichen Rosen
• Zum Schluss (uit "Myrthen", Op. 25)
Clara Schumann
(1819-1896)
• Liebst du um Schönheit
• Warum willst du and're fragen
• Er ist gekommen in Sturm und Regen
(uit "Drie liederen op gedichten van Friedrich Rückert (1788-1866), Op. 12)

Programmatoelichting:

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) is vooral bekend als componist van werken met een monumentaal karakter zoals opera's, symfonieën en missen.
Maar toch maakte ook het genre lied altijd deel uit van zijn creatief proces.
Mozart schreef van kinds af aan tot aan zijn levenseinde liederen.

Vaak zijn deze liederen een soort "miniatuur drama" zoals het zeer bekende werk "Das Veilchen" waarmee zo meteen het concert geopend wordt.
Men zou kunnen zeggen dat het een "mini opera" in drie aktes is:
Twee protagonisten, het viooltje en de herderin, worden geïntroduceerd, ze treffen op elkaar, het viooltje sterft. Mozart voegt vervolgens nog een commentaar aan het originele Gedicht van Goethe waardoor elk pathos wijkt.

Regelmatig gebruikt Mozart in zijn liederen de coupletvorm zoals in de volgende twee stukken "Der Zauberer" en "Die Alte". Mozart staat bekend om zijn gevoel voor humor en zo geeft hij voor het lied "Die Alte" de aanwijzing "Ein bisschen durch die Nase" te zingen.
Voorbeelden van de doorgecomponeerde liedvorm zijn de laatste twee stukken van dit blok. In "Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte" en "Abendempfindung an Laura".

De liederencyclus Myrthen (op. 25) van Robert Schumann is gebaseerd op werken van talrijke dichters. Vanwege de verscheidenheid aan tekstdichters en onderwerpen wordt hij niet vaak in zijn geheel uitgevoerd.
Myrthen bestaat uit in totaal 26 liederen en is gecomponeerd tussen januari en april 1840. Later dat jaar diende deze cyclus als bruidsgeschenk bij het huwelijk met zijn vrouw Clara.
Duo Cicogna heeft uit Myrthen drie liederen op teksten van Friedrich Rückert gekozen. Het openingsstuk is een opdracht ("Widmung") en in het laatste lied refereert Schumann aan de mirtekrans, die hij met deze liederen symbolisch voor zijn vrouw gevlochten heeft.
Het concert wordt besloten met drie liederen op.12 van Clara Schumann op gedichten van Friedrich Rückert. Clara had grote bewondering voor de scheppingskracht van haar man en probeerde een bescheiden plaats naast hem in te nemen. Dat ze zelf een begenadigde componiste was en dat haar muziek niet onderdoet voor die van haar man is onbetwist.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) is vooral bekend als componist van werken met een monumentaal karakter zoals opera's, symfonieën en missen.
Maar toch maakte ook het genre lied altijd deel uit van zijn creatief proces.
Mozart schreef van kinds af aan tot aan zijn levenseinde liederen.

Vaak zijn deze liederen een soort "miniatuur drama" zoals het zeer bekende werk "Das Veilchen" waarmee zo meteen het concert geopend wordt.
Men zou kunnen zeggen dat het een "mini opera" in drie aktes is:
Twee protagonisten, het viooltje en de herderin, worden geïntroduceerd, ze treffen op elkaar, het viooltje sterft. Mozart voegt vervolgens nog een commentaar aan het originele Gedicht van Goethe waardoor elk pathos wijkt.

Regelmatig gebruikt Mozart in zijn liederen de coupletvorm zoals in de volgende twee stukken "Der Zauberer" en "Die Alte". Mozart staat bekend om zijn gevoel voor humor en zo geeft hij voor het lied "Die Alte" de aanwijzing "Ein bisschen durch die Nase" te zingen.
Voorbeelden van de doorgecomponeerde liedvorm zijn de laatste twee stukken van dit blok. In "Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte" en "Abendempfindung an Laura".

De liederencyclus Myrthen (op. 25) van Robert Schumann is gebaseerd op werken van talrijke dichters. Vanwege de verscheidenheid aan tekstdichters en onderwerpen wordt hij niet vaak in zijn geheel uitgevoerd.
Myrthen bestaat uit in totaal 26 liederen en is gecomponeerd tussen januari en april 1840. Later dat jaar diende deze cyclus als bruidsgeschenk bij het huwelijk met zijn vrouw Clara.
Duo Cicogna heeft uit Myrthen drie liederen op teksten van Friedrich Rückert gekozen. Het openingsstuk is een opdracht ("Widmung") en in het laatste lied refereert Schumann aan de mirtekrans, die hij met deze liederen symbolisch voor zijn vrouw gevlochten heeft.
Het concert wordt besloten met drie liederen op.12 van Clara Schumann op gedichten van Friedrich Rückert. Clara had grote bewondering voor de scheppingskracht van haar man en probeerde een bescheiden plaats naast hem in te nemen. Dat ze zelf een begenadigde componiste was en dat haar muziek niet onderdoet voor die van haar man is onbetwist.

 

Informatie over de uitvoerende(n)

Akemi Alink  is in Japan geboren. Op driejarige leeftijd kreeg ze haar eerste muziekles. Twee jaar later begon ze met piano. Haar docenten waren Junko Otake, Mitsuko Oguchi, Dina Joffe en Vadim Sakcharov. In St. Petersburg kreeg ze les van Oleg Malov en Pavel Egorov. Zij nam ook deel aan meestercursussen van o.a. Lazar Berman, Victor Merzhanov en Natalia Trull.
In 2001 kwam ze naar Europa, waar ze samenwerkte met Naum Grubert.
Akemi Alink heeft nationale en internationale pianowedstrijden gewonnen en zij speelde in belangrijke zalen zoals de Suntory Hall en Tokyo Opera City recital Hall. Sinds 2010 speelt ze regelmatig in de Munetsugu Hall in Nagoya.
Akemi speelt solo en ook kamermuziek en ze begeleidt ook zangers. Concerten zijn weer gepland in 2014 in Europa en Japan.
Naast haar optredens is ze ook druk als pianodocente.
Sinds 2013 schrijft Akemi Alink een serie van artikelen "Competition reports from across the world" voor het maandelijkse pianotijdschrijft "Chopin" in Japan. Ze is uitgenodigd als jurylid voor de internationale Stasys Vainiunas Piano and Chamber Ensemble Competition in Lithauen en de Lyon internationale Piano wedstrijd in Frankrijk.

De mezzosopraan Stephanie Gericke werd in Wilhelmshaven (Duitsland) geboren waar zij van haar 5e tot en met haar 19e levensjaar in een koorschool zong.
Na haar studie schoolmuziek aan de „Hochschule für Musik und Theater" in Hannover studeerde zij klassieke solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar zij in 2003 het Bachelor examen en in 2005 het diploma Master of Music behaalde.
In het verleden is zij lid geweest van verschillende kamerkoren waarmee zij talrijke concerten in binnen- en buitenland gaf en diverse CD-opnames maakte.
Sinds 2001 treedt zij regelmatig op als soliste binnen het genre lied en oratorium. Zij gaf liedrecitals in Duitsland, Nederland en Japan en was o.a. solistisch te horen in de Matthäus-Passion van J.S. Bach met het Concertgebouwkamerorkest o.l.v. Jan Willem de Vriend, in de Johannes-Passion van J.S. Bach, in de Messiah van G.F. Händel, en in diverse Bach cantates. Sinds 2012 vormt zij met pianiste Akemi Alink het lied duo "Duo Cicogna".
Op het gebied van muziektheater werkte zij mee aan producties van o.a. het Nederlands Vocaal Laboratorium en het Oerol Festival. Zij volgde masterclasses bij Jill Feldman, Ralf Popken, John Bröcheler, Cristina Deutekom en Michael Chance. Sinds 2008 is zij als docente verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. 

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.