Programma zaterdag 30 september 2006

Jan Hage, orgel; Marijke van Kooten, viool

Programma Marcussendag

Wim de Ruiter (geb, 1943)
Whim (1997) viool en orgel

Jan Welmers (geb. 1937)
Litanie (1988) orgel

Hans Kox (geb. 1930)
Sonata da chiesa (2003) viool en orgel

Jan Hage (geb. 1964)
Theo en de grote beer/aria; klein melodrama voor orgel (2004)
...de beer valt aan...Theo verzet zich...totale paniek!...Theo geeft op...Aria...Theo betreurt het veel te vroege einde van zijn leven...wee!...ach!...overmand door nostalgie...huilen, huilen!...de zwanenzang...zijn krachten vlieden...het einde...de beer!

Jan Welmers
Running (2002) viool en orgel

Jan Hage volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers), Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht.Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix "à l'unanimité du Jury". Hij won eerste prijzen te Leiden, Bolsward, Schaffhausen en Poitiers. Jan Hage geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio- tv- en cd-opnames. Als componist schreef hij werken voor uiteenlopende bezettingen. Jan Hage werd in 1995 benoemd als organist van de Kloosterkerk in Den Haag. Tevens is hij artistiek adviseur van de Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en organiseert in die hoedanigheid de pauzeconcerten.

Marijke van Kooten volgde haar studie aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Bouw Lemkes. Tijdens haar studie maakte ze o.a. deel uit van het Europees Jeugdorkest o.l.v. Claudio Abbado. In 1987 was ze finalist van het nationaal vioolconcours Oscar Back en behaalde de prijs van de stad Amsterdam alsmede de Europese Optiebeursprijs voor de beste vertolking van de speciaal geschreven concourscompositie. In 1988 behaalde ze haar diploma uitvoerend musicus cum laude met onderscheiding. Ze ontving een beurs van het ministerie van W.V.C. en vervolgde haar studie bij David Takeno in Londen.Sinds 1989 speelt ze regelmatig in het Nieuw Ensemble, Koninklijk Concertgebouworkest, Bachsolisten en het Combattimento Consort Amsterdam.
Sedert 1993 is ze de vaste eerste violiste van het Schönberg Ensemble. Ze werkte nauw samen met verscheidene componisten waaronder Ligeti, Kurtag en Kagel. Ook is ze als plaatsvervangend concertmeester lid van het internationale kamerorkest Orquestra de Cadaques o.l.v. Neville Marriner. Daarnaast is ze actief binnen de kamermuziek o.a . met het strijktrio Melart en is ze als violiste verbonden aan de Leo Smit Stichting. Ze was meerdere malen soliste tijdens het Holland Festival; in 1996 in Klaas de Vries A King riding en in 2000 en 2004 in Claude Viviers Kopernicus. In oktober 2004 was ze soliste in Berio's Corale tijdens de zaterdagmatinee in het Amsterdamse Concertgebouw. In 2006 speelt ze de soloconcerten Kammerkonzert van Alban Berg en Graal Theater van Saaraho.