Programma woensdag 16 september 2015

Symphonie Atlantique i.h.k.v. festival Mozart in Den Haag

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma 

W.A. Mozart Reimagined

Transcriptions and Translations

Kwintet in A groot naar K. 581
I. Allegro
Arr. H. Brod (1802)

Adagio en Fuga in c klein K.546 naar K. 426
I. Adagio
II. Fuga
Arr. W. A. Mozart (1788)

Kwintet in Bes groot naar Gran Partita K. 361
III. Adagio
VII. Finale - Molto Allegro
Arr. F. J. Rosinack (?)

De meest geliefde muziek wordt al sinds het begin der tijden gecoverd: gearrangeerd. Het was niet anders met veel van de muziek van Wolfgang Amadeus Mozart. Al in zijn eigen tijd werd menig werk gearrangeerd.

K 546 is Mozarts bewerking van zijn eigen stuk: componisten hergebruikten vaak stukken die ze mooi vonden. Het idee van een adagio en fuga voor strijkers had Mozart wellicht opgedaan toen hij fuga's van Johan Sebastian Bach arrangeerde voor strijkkwartet.

Henri Brod was een vermaard hoboïst en instrumentenbouwer in het 19e eeuwse Frankrijk en arrangeerde het klarinet kwintet van Mozart voor hobo en strijkers. Het werk van Mozart was dus populair genoeg om nog in omloop te zijn in Brods tijd. Bovendien werd deze bewerking nog in 1862 en 1870 na de dood van Brod heruitgegeven in Leipzig!

De Gran Partita is een ander zeer populair werk van Mozart. Het valt op binnen het repertoire voor blaasinstrumenten door het gebruik van wel 4 hoorns en bassetklarinetten. Het werk werd vaak gearrangeerd, waarbij het spannend is of de veelkleurigheid van het origineel te vangen is in een andere instrumentatie.

Dit programma brengt bekende werken van Mozart in een ander licht. Op historische instrumenten, met historische arrangementen, brengt Symphonie Atlantique een andere kijk op uw lievelingsmuziek!

 

Informatie over de uitvoerende(n)

Symphonie Atlantique brengt jonge professionele musici Nederland, de VS, Australië, Canada, Argentinië, Japan en een groot aantal Europese landen samen. Wat hen bindt is de passie voor het Klassiek en Romantisch repertoire. Klassieke en romantische muziek krijgt daarbij volledig de ruimte, zowel kamermuziek als het symfonisch repertoire worden gespeeld.

De drijfveer en het kloppend hart van het ensemble is muziekwetenschappelijk onderzoek, waarbij de opgedane kennis zich vertaalt in een verfijnde, historisch geïnformeerde uitvoering. Symphonie Atlantique wil een brug slaan tussen de oorspronkelijke uitvoeringspraktijk en de podia van vandaag. Om dit te bereiken speelt het ensemble uitsluitend op authentieke instrumenten en zonder dirigent. In plaats daarvan wordt het orkest geleid door vioolspeler Rebecca Huber (USA). Dit vergt grote inzet, alertheid en muzikale communicatie van de hechte spelersgroep. Tegelijkertijd vergroot deze speelwijze de intensiteit van het samenspel. Als gevolg daarvan kenmerken de uitvoeringen zich door de bijna fysiek voelbare interactiviteit tussen de musici en het publiek. Daarbij lijken vonken van de première in het heden over te slaan...

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.