Programma woensdag 3 juni 2015

Trio Ligno, Liane Kuipers, fluit; Ties Kemper, klarinet en Gert Verrydt, tenor saxofoon

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma Ile Fantazies de Joskin

Hayne von Ghizeghem (c.1445-1497)
De tous biens plaine (Laborde Chansonnier)
Josquin
des Prez (~ 1450-1521)
De tous biens plaine (Petrucci: Harmonice Musices Odhecaton Canti A, Venetië, 1501)
Alexander Agricola
(1445/1446 - 1506)
De tous biens plaine (Petrucci, Harmonice Musices Odhecaton Canti C, 1503)
Johannes Ghiselin Verbonnet
(fl.1491-1507)
De tous biens playne (Petrucci, Harmonice Musices Odhecaton Canti B, 1501)
Josquin des Prez
Ile fantazies de Joskin (Rome, Biblioteca Casanatense, Ms. 2856)
Heinrich Isaac (c.1450 - 1517)
Der Hund (Trium vocum carmina, Nürnberg Formschneider, 1538)
Anonymus
O Venus bant
(melody: Een schoon liedekens-boeck, Antwerpen,1544 and text: Amsterdam, UvA, UB I A 24)
Josquin des Prez

O Venus bant (Petrucci: Harmonice Musices Odhecaton Canti A, Venetië, 1501)
Alexander Agricola
O Venus bant I (Florence, Biblioteca Nazionale Centrale, MS Banco Rari 229)
Heinrich Isaac
O Venus bant (DTÖ no. 31)
Johannes Ghiselin-Verbonnet
La Alfonsina (Petrucci: Harmonice Musices Odhecaton Canti A, 1501)
Johannes Martini (c.1440 - 1497/1498):
La Martinella (Rome, Biblioteca Casanatense, Ms. 2856)
Heinrich Isaac
La Martinella (DTÖ no. 24)
Josquin des Prez

Ce pauvre mendiant/Pauper sum ego (NJE 27.5)

Over het progamma: Ile Fantazies de Joskin
In Italië, het land dat de culturele opleving van de Renaissance tot leven bracht, waren Vlaamse musici ontzettend populair. Adellijke rivalen probeerden de meest bekende zangers, die vaak ook uitmuntende componisten waren, aan hun hof te verbinden. Van alle sterren straalde die van Josquin boven alle andere uit.
Josquin zong en componeerde in vele verschillende steden, waar hij zijn landgenoten tegenkwam die in een ver buitenland zijn collega's werden. Twee van de meest fanatieke patronen van de muziek aan het eind van de vijftiende eeuw waren Galeazzo Maria Sforza te Milaan en Ercole I d'Este te Ferrara. De kapel van het Milanese hof kon zich niet alleen beroemen op de aanwezigheid van Josquin, maar telde onder haar leden ook de virtuoze Alexander Agricola en Johannes Martini, hoewel de laatste ook een vaste aanstelling had in Ferrara. Josquin kwam in Ferrara terecht doordat zijn levenslange beschermheer, kardinaal Ascanio Sforza, Ercole d'Este wees op zijn getalenteerde protégé, Josquin "d'Ascanio." Voordat hij in Ferrara aan de slag kon kwam Josquin in een muzikaal duel terecht met Heinrich Isaac. Ercole koos uiteindelijk voor Josquin, hoewel die een veel hoger salaris vroeg en bovendien de reputatie had te schrijven wanneer hij er zin in had en niet wanneer hem werd opgedragen een stuk te componeren.
Te Ferrara werkte hij samen met Johannes Ghiselin-Verbonnet, die bijna net zo beroemd was als hij en die met Agricola samen Italië en Frankrijk had rondgereisd om muzikaal talent te recruteren. Vanwege een uitbraak van de pest, in 1503, bleef Josquin niet lang in Ferrara. Hij had zich juist op tijd uit de voeten gemaakt, want zijn onfortuinlijke opvolger Jacob Obrecht stierf nog geen twee jaar later aan de ziekte.

Informatie over de uitvoerende(n)

The Early Byrds, een blokfluitconsort dat is opgericht in 2010 aan het Utrechts Conservatorium, heeft zich toegelegd op instrumentaal en vocaal repertoire met de nadruk op zestiende-eeuwse muziek.
De leden van dit blokfluitconsort, Gerrieke van Dam, Teun Wisse en Tim Veldman, zijn gecoacht door Heiko ter Schegget, die tevens de bouwer is van de instrumenten waarop zij spelen. Ze hebben masterclasses gevolgd bij musici als Conrad Steinmann, Pedro Sousa Silva and Marion Verbruggen. The Early Byrds treden sinds 2012 jaarlijks op in het kader van het Oude Muziek Festival te Utrecht en werden in 2014 uitgenodigd in Bulgarije waar ze te gast waren bij de Nationale Bulgaarse Radio.
Met hun optredens brengen The Early Byrds de polyfonie van de Renaissance tot leven door zo dicht mogelijk bij de historische uitvoeringspraktijk te komen. Zo spelen ze op kopieën van instrumenten uit die tijd, lezen ze de muziek uit oude handschriften en vroege edities en passen ze historische methodes toe zoals solmisatie, memorisatie en diminutie. Voor meer informatie over The Early Byrds kunt u de website bezoeken: www.earlybyrdsconsort.com
Liane Bomers-Kuipers  begon haar muzikale carrière aan de piano in 1994. Twee jaar later maakte ze de overstap naar haar huidige instrument, de dwarsfluit, en volgde ze privélessen bij Jeanne van der Linden.
Omdat muziek voor haar meer was dan een hobby, trok ze in 2005 naar de vooropleiding van het conservatorium in Utrecht waar ze studeerde bij Nine Sligter. Een jaar later startte ze aan hetzelfde conservatorium haar opleiding bij Aldo Baerten.
In 2007 trok Liane naar Tilburg om verder te studeren bij Leon Berendse en Edith van Dyck. In 2011 behaalde ze haar Bachelor en in 2014 haar Master diploma.
Door de jaren heen heeft Liane veel ervaring opgedaan in orkesten en bij masterclasses. Van 1998 tot 2009 was ze lid van Vereniging Hofstads Jeugdorkest uit Den Haag waarmee ze in 2007 als solist optrad met het fluitconcert van Theodoor Verhey. Daarnaast heeft ze tot 2010 ook meegespeeld in het in 2004 opgerichte blazersensemble van diezelfde vereniging onder leiding van Peter le Feber. Tijdens haar studie heeft ze meerdere keren deel uitgemaakt van orkestprojecten van het conservatorium onder leiding van o.a. Arjan Tien, Dirk Brossé en Michel Tabachnik.
In 2014 speelde Liane piccolo bij het Zuid-Nederlands Begeleidingsorkest tijdens de productie "Aïda" van Verdi.
Masterclasses volgde Liane reeds bij Gaby van Riet, Wilbert Hazelzet, Jacques Zoon, Marten Root, Peter-Lukas Graf, Emily Beynon, William Bennett en piccolo bij Ellen Vergunst en Peter Verhoyen. Daarnaast heeft ze in de zomer van 2010 ook deelgenomen aan de masterclass van Leon Berendse in Italië.

Ties Kemper  begon zijn muzikale loopbaan op 9-jarige leeftijd op blokfluit. Drie jaar later maakte hij de overstap naar klarinet en schreef hij zich in bij Joop Eerden aan de muziekschool van Nijmegen.
Pas veel later, na het volgen van een studie Taalwetenschap aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, besloot hij de stap te maken naar een muziekstudie. Vanaf 2006 studeert hij aan het Fontys Conservatorium in Tilburg bij Geert Baeckelandt. Zijn bachelordiploma behaalde hij in 2010. Inmiddels volgt hij de masteropleiding aan ditzelfde instituut.
Op dit moment speelt Ties bij blazersensemble 'Otto e Mezzo', bij 'Harmonie Koningin Wilhelmina Wamel', bij het 'Tilburgs Festivalorkest' en bij ‘Trio Ligno'. In 2010 maakte hij ook deel van het 'Nederlands Studentenorkest'. Masterclasses volgde hij bij Andrew Marriner, Pascal Moragues, Karel Dohnal, Michel Lethiec en Martin Fröst.

Gert Verrydt  groeide op in een zeer muzikaal gezin waardoor hij reeds op vijfjarige leeftijd de saxofoon leerde kennen. Hij kreeg zijn eerste saxofoonlessen van Christine den Ouden, docent aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Turnhout (B). Op tienjarige leeftijd begon Gert ook slagwerklessen te volgen aan dezelfde academie bij Dirk Dergent maar enkele jaren later koos hij dan toch voor de saxofoon.
Nadat hij de muziekschool had beëindigd, ging Gert naar het conservatorium van Tilburg om te studeren bij Jean Pennings, Martijne Jansen-van Dijk en Ties Mellema. Gedurende zijn opleiding volgde hij masterclasses bij Claude Delangle, Jean-Marie Londeix, Jean-Denis Michat, Vincent David, Arno Bornkamp en Jean-Yves Fourmeau. Ook wist Gert al verschillende prijzen in de wacht te slepen bij diverse concoursen. Zo werd hij laureaat bij Axion Classics en kreeg hij een extra vermelding de beste vertolking van het verplichte werk (TriMoods - M. De Jonghe), behaalde hij een eerste prijs op de Nederlandse Kampioenswedstrijd voor Blazers (solisten en kleine ensembles) en wist hij zich tot laureaat te kronen op het 7de Nationale Concours voor Jonge Saxofonisten in Dinant waar hij opnieuw de prijs ontving voor de beste vertolking van het verplichte werk (Dance of Uzume - P. Swerts). Op dit moment is Gert bezig met een opleiding hafa-directie aan het conservatorium van Tilburg bij Hardy Mertens.
Gert speelde gedurende zijn jeugd als vast lid bij verschillende orkesten zoals de ' Koninklijke Fanfare Wampegalm' uit Arendonk, het 'Euregio Jeugd Orkest' en 'Sophia's Vereeniging Loon op Zand' en als remplaçant in diverse orkesten in België en Nederland.
Momenteel kunt u hem als saxofonist vinden bij het 'Sirius Saxophone Quartet', 'Trio Ligno' (fluit, klarinet en saxofoon), 'Duo Antares' (gitaar en saxofoon) en ESE.BE (saxofoonensemble) o.l.v. Cezariusz Gadzina. Daarnaast is hij ook dirigent van Koninklijke Fanfare De Kunstminnaars uit Kasterlee (B).

 

 

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.