Programma woensdag 7 juli 2010

Daan Manneke (1939)
Pneeo, geïnspireerd op windorgel
Vlissingen 1979

Rien Balkenende (1959) studeerde orgel, piano en kerkmuziek aan het Rotterdams conservatorium. Hij behaalde het diploma uitvoerend musicus voor orgel in 1984 in de Grote Kerk te Dordrecht. Hij was tien jaar verbonden als organist van de Gasthuiskerk te Zierikzee. Op het gebied van kamermuziek treedt hij veelvuldig op als begeleider van zang, viool en hobo. Hij gaf in 1996 een uitvoering van het tweede pianoconcert van Rachmaninoff. Van de Middelburgs componist Douwe Eisenga maakte hij een CD-opname van diens “Rivus II”. Naast vaste repetitor van de Middelburgse Koninklijke Oratoriumvereniging trad hij op als continuo speler bij Bachs Magnificat en neemt hij de orgel continuo partij voor zijn rekening bij het uitvoeren van Bachcantates met het  Bachkoor BWV. Ook zet Rien Balkenende zich in voor de uitvoering van werken van de Zeeuwse componist G.P. van Brucken Fock. Regelmatig geeft hij orgelconcerten in Middelburg en omgeving. Naast alle bovengenomede activiteiten is hij zelfstandig piano- en orgeldocent in Middelburg. Met de zangeres Bernadette ter Heyne vormt hij een vast duo; naast klassieke werken staan ook opera-repertoire op het programma. Me de zanger Miguel Torres Marrero speelt hij programma’s met Argentijnse tango en Piazzola.
Vanaf 2009 is Rien benoemd als docent aan het Zeeuwse Muziekschool.