Programma woensdag 17 februari 2010

- Pavan - Almand - Ayre - Saraband - Jigg

Hester Groenleer
Improvisatie

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Uit: Kunst der Fuge (BWV 1080)
- Contrapunctus X a 3
- Contrapunctus XIV rectus a 3

Matthias Havinga (1983) studeerde orgel bij Jacques van Oortmerssen aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij afstudeerde als Master of Music met de hoogst haalbare onderscheiding. Tevens voltooide hij de studie piano aan het Conservatorium van Amsterdam bij Marcel Baudet, en de studie kerkmuziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Jos van der Kooy en Theo Goedhart.

Havinga gaf het afgelopen jaar concerten op een groot aantal prestigieuze Nederlandse locaties, zoals in de serie Stadsorgelconcerten in de St. Bavo te Haarlem, in de Martinikerk te Doesburg, in de Eusebiuskerk te Arnhem en in het Orgelpark te Amsterdam. Ook maakte hij een succesvolle tournee door Scandinavië. Zijn concerten werden opgenomen voor de radio door onder meer de KRO en de IKON. In 2009 won hij de eerste prijs op de prestigieuze Kotka International Organ Competition te Kotka, Finland. Eerder behaalde hij al prijzen op het Prinses Christina Concours, het 10e Internationaal Orgelconcours in Leiden en het Internationaal Sweelinckconcours.

Havinga is een veelgevraagd solist bij koren en orkesten. Hij werkte mee aan diverse concerten in o.a. het Concertgebouw te Amsterdam en de Philharmonie te Haarlem. Samen met blokfluitiste Hester Groenleer vormt hij een vast duo, dat vernieuwende concertprogramma's door het hele land brengt. Matthias Havinga is als dirigent-organist verbonden aan de Lutherse Augustanakerk te Amsterdam.

Meer informatie: www.matthiashavinga.com.

Hester Groenleer (*1980) studeerde blokfluit aan het Conservatorium van Amsterdam bij Paul Leenhouts. Zij behaalde zowel haar bachelor- als haar master of music diploma cum laude en richt zich op moderne improvisatiekunst, hedendaagse kamermuziek en renaissanceconsort repertoire. Met behulp van een stipendium voor jonge excellerende musici uitgaande van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap studeerde ze hedendaagse improvisatie aan het New England Conservatory (USA). Haar ensembles The Royal Wind Music, Seldom Sene, Trio Tritone en haar duo met organist Matthias Havinga verzorgden vele succesvolle concerten op belangrijke festivals en podia in binnen- en buitenland. Hester won verschillende prijzen op concoursen waaronder de eerste prijs op Concours International d'Ensembles de Flûte à bec in Le Mans (FR) met blokfluitkwintet Seldom Sene. Met The Royal Wind Music was ze prijswinnaar tijdens de finale van De Vriendenkrans competitie van het Concertgebouw en Concertgebouworkest. Een solistisch optreden voor het Koninklijk Huis tijdens de doopdienst van H.K.H prinses Ariane der Nederlanden, uitgezonden door de nationale televisie, vormt een hoogtepunt van haar carrière. Hester ontving in 2009 subsidie van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor de aanschaf van instrumenten en sinds januari 2010 is ze werkzaam als muziekvakdocent bij de afdeling educatie van het Concertgebouw te Amsterdam.