Programma woensdag 1 juli 2009

Arabesque
R. de Jong
Improvisatie

Ronald de Jong (1956) kreeg zijn eerste orgellessen op 16-jarige leeftijd van Ben Feij. Op zijn 17e werd hij toegelaten voor hoofdvak Orgel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij in 1983 het U.M.-diploma behaalde met het predikaat "zeer goed". Zijn docenten waren Rienk Jiskoot en Wim van Beek.
Later heeft hij het diploma Kerkelijk orgelspel behaald aan het Instituut voor Kerkmuziek in Utrecht (cijfer 9 voor begeleiden en improvisatie).
Tijdens zijn conservatoriumstudie werd hij benoemd tot organist van de Gereformeerde Pax-Christikerk in Den Haag. In 1988 werd hij organist van de Oudshoornse Kerk in Alphen a/d Rijn. Sinds 1991 is Ronald de Jong als cantor-organist verbonden aan de Oude Kerk in Zoetermeer alwaar hij ook de muzikale leiding heeft over de cantorij.
Naast een privé lespraktijk op het orgel van de Oude Kerk te Zoetermeer is hij als docent(orgel, klavecimbel, piano en theorie) verbonden aan het Centrum voor Kunst en Cultuur te Zoetermeer. Tevens is hij daar ook dirigent van het kamerkoor Carmen Vocale.
Hij concerteert veelvuldig in Nederland en het buitenland (o.a. Amerika, Schotland, Slowakije en Italië) en is een veelgevraagd begeleider van koren en solisten. Van zijn spel zijn 5 CD's verschenen waarop hij speelt en improviseert. Ronald de Jong is muzikaal adviseur van de "Stichting Concerten Oude Kerk Zoetermeer".
Daarnaast is hij componist met composities voor koor en orgel en last but not least is hij ook actief als beeldend kunstenaar en heeft hij regelmatig exposities van zijn abstracte en figuratieve werk. www.ronalddejong.com en www.rdejong.exto.nl.