Programma woensdag 15 april 2009

Aanvangstijd 12:45 uur
Locatie Kloosterkerk
Uitvoerenden Tritonus Strijktrio: Myrte van Westerop (viool), Ruben Sanderse (altviool) en Jos Teeken (cello). Met medewerking van Wendy Roobol (sopraan), Lester Lardenoye (countertenor) en Jan Willem Schaafsma (tenor)

Programma 


W.A Mozart (1756-1791)
Adagio en Fuga naar J.S Bach nr 5 KV 404a
A. Pärt (1935)
Stabat Mater voor sopraan, alt, tenor en strijktrio

 

Informatie over de uitvoerende(n)

Jan-Willem Schaafsma studeerde bij Rita Dams, Barbara Pearson en Diane Forlano aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Daar nam hij deel aan masterclasses van o.a. Charlotte Margiono, Jill Feldman, Anthony Rolfe Johnson en Graham Clarke. Hij vertolkte in De Nieuwe Opera Academie o.m. de rollen Basilio/Curzio in Le Nozze di Figaro (Mozart), Trimalchio in Satyricon (Maderna) en Ladislav in Dvì Vdovy (Smetana). Na zijn studie zong hij: Dr. Cajus in Falstaff (Verdi), Lysander in A Midsummer Night's Dream (Britten) en Belmonte uit Die Entführung aus dem Serail (Mozart). In 2006 trad hij op in de NPS zaterdagmatinee Fanciulla del West (Puccini) onder leiding van Edo de Waart. Met Opera Trionfo vertolkte hij de rol van Guglielmo in Viva la Mamma (bewerking van Donizetti's Le convenienze ed inconvenienze teatrali). In 2007 toerde hij met La Barca (Banchieri), een productie van de Nationale Reisopera, door heel Nederland. In het voorjaar van 2009 is speelt hij de titelrol in de opera Phaëton van Lully, o.l.v. Pieter Dirksen.
The Dutch countertenor Lester Lardenoye started his career as a treble in the Netherlands. After completing secondary school he read Natural Sciences at Cambridge and sang in the Choir of St John's College under the direction of Christopher Robinson and David Hill. In the five years he spent at St John's, the choir undertook tours to three continents and produced CD recordings for the Naxos and Hyperion labels. Lester works with a variety of professional ensembles, such as the Monteverdi Choir, the Netherlands Bach Society, Kammerchor Stuttgart and English Voices, with whom he performed Monteverdi's l'Orfeo with René Jacobs at the Festival Lyrique in Aix-en-Provence. As a soloist he has appeared in the UK, Netherlands, Belgium, France, Germany, the Czech Republic and East Asia. At Cambridge, Lester was taught by David Lowe. He now continues his studies at the Early Music Department of the Royal Conservatoire of The Hague in the Netherlands, where he is coached by Rita Dams, Michael Chance, Jill Feldman and Peter Kooij.
De sopraan Wendy Roobol (1981) studeerde aan het Koninklijk Conseravtorium in Den Haag bij Sasja Hunnego en Rita Dams. Haar Master diploma behaalde ze aan De Nieuwe Opera Academie. Momenteel wordt Wendy gecoacht door Jard van Nes. Ze zong rollen als Belinda en 1st Witch in Dido and Aeneas, Helena in Britten's A Midsummernights Dream, Oberto in Alcina en Lucinda in Conti's Don Chischiotte. Bij Barokopera Amsterdam vertolkte zij hoofdrollen in Purcell's King Arthur en A Tempest waarmee ze een tournee door Nederland en Bretagne maakte en eveneens de grote zaal van het Concertgebouw in Amsterdam aandeed. Ook in Dinard was Wendy eerder te zien tijdens Les opera's d'été. Verder is ze veelvuldig te horen als lied en oratorium zangeres en maakt ze deel uit van diverse (voornamelijk oude muziek) ensembles.
Tritonus Strijktrio - Al jaren komen wij elkaar tegen in het Radio Filharmonisch Orkest, opnamestudio's, bij het Residentieorkest, het EU Chamberorchestra, koorbegeleidingen en, niet in de laatste plaats, tijdens gezellige doorspeelavondjes met een lekker glas wijn. Het was op een van die avonden dat we een fiks aantal strijktrio's op de lessenaar hadden staan. Al snel bleken we alledrie hetzelfde te denken: dit is te mooie muziek om alleen maar hier binnenskamers voor onszelf te zitten spelen! Met deze gedachte werd onze eerste serie concerten gelanceerd, in ondermeer het Muiderslot en voor de stichting Kunst in de Kamer. Inmiddels een paar jaar en vele concerten verder, hopen we nog steeds samen met U te genieten van deze wat onbekendere maar prachtige kamermuziek. Populair is het nooit geweest, het strijktrio. Geen duo en toch ook geen compleet ensemble, daar worden componisten niet gelijk enthousiast van. De spelers voelen het al niet anders: het is hard werken om met drie instrumenten een compleet geluid te maken. Toch is er in de loop van de tijd veel mooie muziek geschreven voor viool-altviool-cello, al was het bijna altijd omdat dat simpelweg de beschikbare bezetting was. Vaak was de compositie dan ook een opdracht voor een speciale gelegenheid.

 Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.