Programma woensdag 18 maart 2009

Soluna. Yvonne Rietbergen (blokfluiten), Helmut Riebl (barokviool), Agnieszka Oszanca (barokcello) en Emi Matsumoto (orgel)

Programma Grootmeesters van de Barok!

Georg Philip Telemann (1681-1767)
Triosonate in a klein
- Largo
- Vivace
- Affettuoso
- Allegro
Arcangelo Corelli (1653-1713)
Ciacona
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Triosonate in g klein
- Allegro ma cantabile
- Largo
- Allegro non molto

Soluna - Met een expressief samenspel en zorgvuldig uitgekozen programma's laat Soluna haar publiek kennismaken met de schoonheid en rijkdom van muziek uit de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw. De leden zijn allen professionele musici die zich hebben toegelegd op het uitvoeren van oude muziek op historische instrumenten. Ineens blijkt oude muziek méér te zijn dan alleen historisch .... De musici zetten al hun kennis en vaardigheden in om te laten horen dat deze muziek nog steeds actueel en springlevend is. Een genoegen om naar te luisteren!
De naam Soluna is een combinatie van twee woorden: ‘sole' (zon) en ‘luna' (maan). De naam symboliseert de voortdurende afwisseling van de verschillende kleuren en affecten die de vroeg-Italiaanse barokmuziek rijk is; zoals de briljante snelle passages en de zoete lyrische lijnen. Deze voortdurende afwisseling vraagt om alertheid en flexibiliteit van de spelers en levert daardoor, voor zowel luisteraar als speler, een gevarieerd en spannend spel op. Afhankelijk van het gekozen repertoire varieert de bezetting van Soluna van twee tot vijf spelers/zangers. Blokfluitiste Yvonne Rietbergen en organiste/claveciniste Emi Matsumoto vormen de vaste kern van de groep.
Yvonne Rietbergen studeerde blokfluit aan de faculteit Muziek van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht bij Reine Marie Verhagen en Heiko ter Schegget. Ze behaalde hier haar diploma Eerste Fase en het diploma Voortgezette Kunstopleiding Muziek, studierichting Performance. Tijdens haar studie volgde ze masterclasses bij onder anderen Marion Verbruggen en Sebastien Marq, studeerde ze een periode aan het conservatorium van Tilburg bij de afdeling Early Vocal Ensemble Music onder leiding van Rebecca Stewart, en volgde ze lessen Historische Documentatie en Uitvoeringspraktijk aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze studeerde tevens muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en behaalde hier het diploma Bachelor in the Arts. Naast Soluna richtte ze het blokfluittrio Black Intention op. Daarnaast is ze werkzaam als docent blokfluit en geeft lezingen en cursussen als musicoloog.
Helmut Riebl toonde al vanaf zijn jeugd een veelzijdige muzikale interesse. Van 1992 tot 1997 studeerde hij schoolmuziek aan de Musikhochschule München met als hoofdvak viool bij prof. Ernö Sebestyen. In deze tijd was Helmut ook primarius van een strijkkwartet, richtte een kamerkoor op alsmede het Ensemble OPUS V en voltooide zijn academische studie in historische uitvoeringspraktijk bij Lars Ulrik Mortensen. Van 1998 tot 2003 studeerde hij Barokviool aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Ryo Terakado en koordirectie bij Jos van Veldhoven. In de afgelopen jaren werkte Helmut Riebl met ensembles als De Nederlandse Bachvereniging, Collegium Ad Mosam, Le Tendre Amour en La Borea Amsterdam. Sinds 2003 heeft Helmut Riebl strijkers gecoacht aan de conservatoria van Den Haag en Utrecht.
Agnieszka Oszanca studeerde moderne cello aan de muziekscholen van Opole en Krakau (Polen). Na afloop van haar studie in Krakow besloot ze zich te wijden aan barokcello. Ze kwam naar Nederland om te studeren aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Viola de Hoog. In juni 2006 behaalde ze haar Bachelor diploma. In juni 2008 behaalde ze haar Masterdiploma aan dezelfde hogeschool. Agnieszka is een actief kamermusicus en ondermeer lid van Soluna, het Pramea Ensemble en cello-duo La Chromosfera. In 2006 nam ze pre-klassieke fluittrio's op met Ensemble Schonbrunn. Ze trad op als solist en als duo La Chromosfera in de Royal Laboratory of Early Music in Krakau. Dit jaar is ze daar uitgenodigd om solo suites van Bach uit te voeren.
Emi Matsumoto studeerde orgel bij de Amerikaan Scott Shaw en de Japanse Masako Yoshida op het Kwassui Women's College in Nagasaki en studeerde hier in 2000 cum laude af. Voor deze prestatie ontving zij een beurs om in het buitenland te studeren. Vervolgens kwam zij naar Nederland en studeerde orgel bij Jan Raas op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en ontving haar diploma 2e fase in 2003. Ze studeerde tevens clavecimbel bij Siebe Henstra aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en behaalde haar Bachelor diploma in 2007. Ze geeft concerten, zowel in Nederland als in Japan, als organiste en als claveciniste. Ze is lid van Ensemble Soluna en organiste van de Geertekerk in Utrecht.