Programma woensdag 19 september 2007

Aanvangstijd 12:45 uur
Locatie Kloosterkerk
Uitvoerenden Tritonus Strijktrio (Myrte van Westerop, viool; Ruben Sanderse, altviool; Jos Teeken, cello)

Programma 

L.van Beethoven (1770-1827)
Strijktrio in Es majeur opus 3
- Allegro con brio
- Andante
- Menuetto
- Adagio
- Menuetto
- Finale

De eerste informatie over het strijktrio opus 3 is afkomstig van een engelse katoenfabrikant, genaamd William Gardiner, en is zeer lovend! Hij schrijft: 'deze compositie is zo anders dan alles wat ik hiervoor heb gehoord, het maakte in mij een nieuw gevoel, eem nieuwe vreugde wakker in de wetenschap van de toonkunst." Later claimde hij de eerste te zijn die de naam en het genie Beethoven in Engeland introduceerde.
In 1794 dwongen politieke redenen de Abbe Dobler, een begaafd musicus, die als kapelaan in dienst stond van de aartsbisschop van Keulen, Duitsland te verlaten. Hij reisde naar Engeland waar een welgestelde katholieke dame hem onderdak verschaft. Hier ontmoet hij de bekende muziekvriend Gardiner, die hij op een dag het strijktrio in Es laat zien. onlangs gecomponeerd door een jonge musicus genaamd Louis Van Beethoven.. Dobler die het onvergelijkbare talent van Beethoven had herkend stuurde hem naar Josef Haydn in Wenen en stopte het Strijktrio in Es samen met enkele andere instrumentale werken in de reiskoffer.... In 1794 werd het trio in de stad gespeeld en met geestdrift ontvangen, enkele jaren voordat het werk van Beethoven in Londen werd geintroduceerd. In 1796 werd het trio uitgegeven bij Artaria in Wenen.
Wat maakt het strijktrio in Es, opmerkelijk van lengte, zes delen waarvan twee langzame, zo geliefd? Zeker overtrof het in diepte alle strijktrio's van tijdgenoten, met uitzondering van Mozart's Divertimento in Es KV 563, waarop opus drie duidelijk is geinspireerd. In het tweede menuet (deel vijf) lonkt Beethoven met humor, nog eens naar Mozart. Dit deel verwijst naar Mozarts vijfde vioolconcert met het rondo alle turca. Het strijktrio in Es maakt duidelijk dat Beethoven de wens had ook voor deze kleinere bezettingen grote werken te schrijven.

Informatie over de uitvoerende(n)

Tritonus Strijktrio

Al jaren komen wij elkaar tegen in het Radio Filharmonisch Orkest, opnamestudio's, bij het Residentie Orkest, het EU Chamber Orchestra, koorbegeleidingen en, niet in de laatste plaats, tijdens gezellige doorspeelavondjes met een lekker glas wijn. Het was op een van die avonden dat we een fiks aantal strijktrio's op de lessenaar hadden staan. Al snel bleken we alledrie hetzelfde te denken: dit is te mooie muziek om alleen maar hier binnenskamers voor onszelf te zitten spelen! Met deze gedachte werd onze eerste serie concerten gelanceerd, in ondermeer het Muiderslot en voor de stichting Kunst in de Kamer. Inmiddels een paar jaar en vele concerten verder, hopen we nog steeds samen met U te genieten van deze wat onbekendere maar prachtige kamermuziek.

Myrte van Westerop, geboren in Den Haag, begon als vijfjarige viool te spelen. Een uitgebreide, internationale studietijd volgde: het Conservatorium in Amsterdam bij Parkanyi en Beths, in Moskou bij Bjezkina -en ja, ze spreekt russisch- toen weer Nederland, nu om UM examen te doen. Tot slot ging ze in 1998 nog naar Banf Centre for the Arts (Canada), niet alleen om de russische sneeuw en beren met de canadese te vergelijken, maar vooral om haar kamermuziekspel te vervolmaken. Dat had ze overigens ook al gedaan bij grote namen als Krebbers, Lubotsky, Panenka en Suk. Inmiddels is ze eerste violiste in het Residentie Orkest en heeft ze een praktijk Alexandertechniek. Alsof dat geen tijd genoeg kost zien we haar regelmatig in het EU Chamber Orchestra, het Concertgebouworkest en het Schönberg Ensemble.

Ruben Sanderse, geboren Middelburger, had er zo'n vijf jaar plus een complete vioolstudie voor nodig om tot de ontdekking te komen dat hij liever altviool speelde. Dus al het werk van de vioolleraren Max, Hettema en Walta werd afgerond door de altviolist Erblich. Gelukkig kon hij binnen Amsterdam Sinfonietta probleemloos naar de lagere regionen afzakken, waar hij ruim 14 jaar verbleef. Ook andere Nederlandse orkesten bleken - en blijken - best een altviolist te kunnen gebruiken. Ruben maakt deel uit van het Ives-ensemble en het EU Chamber Orchestra. Omdat ledigheid des duivels oorkussen is, speelt hij regelmatig over de grens, bij voorkeur als solist op de viola d'amore, en is hij ook actief in de barokwereld.

Jos Teeken begon zijn muzikale loopbaan als altsaxofonist in een bigband, niet in zijn geboorteplaats Muiderberg, maar in Amsterdam. Toen hij 19 was besloot hij cello te gaan spelen. Dat nam hij zo serieus dat hij een jaar later begon aan de vakopleiding bij van Stalen, en daarna in Amsterdam bij Jean Decroos, toen nog solocellist van het Concertgebouworkest. Nu is Jos een veelzijdig kamermuziekspeler en speelt als freelancer in het NedPhO, de radio-orkesten en het Koninklijk Concertgebouworkest. In de overgebleven vrije tijd speurt hij naar onbekende cellosonates om die vervolgens op CD te zetten.

 Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.